onsdag 4 april 2018

Täcknamn: Hilde av Kjell Ola Dahl

Titel: Täcknamn: Hilde
Författare: Kjell Ola Dahl
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-495-6
Original titel: Kureren 
Språk: Svenska
Antal sidor: 382
Finns hos: Adlibris / Bokus

***********************************************************************************
Handling: Ett speciellt judiskt armband dyker upp på en auktion. En kvinna känner igen armbandet, som en gång varit i hennes ägo, och bestämmer sig för att stoppa auktionen. Hon kommer dock aldrig att få tillgång till hela den fruktansvärda historia som armbandet är en del av.

1942 blir den judiska kuriren Ester med täcknamnet Hilde förråd och undgår med nöd och näppe att arresteras av Gestapo genom att fly till Sverige. I Stockholm möter hon motståndshjälten Gerhard Falkum. De är redan bekanta från Oslo. Han har flytt från tyskarnas misstankar om att han skulle ha dödat sin fru Åse. Esters bästa vän. 

Strax därpå omkommer Gerhard i en brand. Men så, 1967, efter att ha varit dödförklarad i ett kvarts sekel, dyker han upp på nytt. Han vill återuppta kontakten med dottern som han fick med Åse. men varför nu, nästan tjugofe år senare? 

Krigets händelser griper tag i Ester på nytt. Hon tvingas gräva i det förflutna och plocka fram färdigheter som hon inte har använt på mycket, mycket länge. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här låt spännande och intressant på papper men så var inte riktigt fallet. Jag hade lite svårt att komma in i den och det höll sig nästan genom hela boken. Trappades upp lite mot slutet.

Visst det var en gripande handling men jag blev något förvirrad av allt hattande mellan 1942 och 1967. Jag brukar inte ha problem att skifta mellan årtal i böcker men jag vet inte har blev jag emellanåt något förvirrad.

Jag fastnade inte för någon av karaktärerna. Kanske läste jag denna bok vid fel tillfälle för det är absolut ingen dålig bok bara det att den inte riktigt föll mig i smaken.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.